به گزارش همشهری آنلاین اینطور که مهدی فعالی، رئیس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری یزد به همشهری میگوید تا اوایل سال آینده شاهد راهاندازی اتوبوسهای برقی در یزد خواهیم بود. از آنجا که پروژه سند یزد نوین برای هوشمند شدن شهر یزد از سال گذشته در حال پیگیری است، برای ایجاد زیرساخت اتوبوسهای برقی نیز بعد از پایتخت پیشگام شدهاست، زیرا یکی از معیارهای شهر هوشمند، حمل و نقل هوشمند است.
بستر مناسب شهر یزد برای حمل و نقل همگانی برقی
شهر هوشمند بستری برای ارائه خدمات با سرعت و کیفیت بالا به شهروندان است و تحقق شهر هوشمند با ایجاد و تکمیل زیرساختهای مورد نیاز در سطح شهر ممکن میشود.
رئیس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری یزد نخستین دلیل استقبال شهر یزد برای راهاندازی اتوبوسهای برقی را اهمیت حفظ محیط زیست و استفاده بهینه از انرژی میداند و به همشهری میگوید: «درست است که همچنان یزد به عنوان کلانشهر محسوب نمیشود ولی از شهرهای بزرگ صنعتی است که چند سالی میشود با مشکلات محیط زیستی دست و پنجه نرم میکند. برای حفظ محیط زیست از اتوبوس گازوئیلی به اتوبوسهای برقی مهاجرت میکنیم.»
مهدی فعالی، درباره وضعیت زیرساختهای شهر یزد برای تحقق این امر میافزاید: «زیرساختهای تردد اتوبوسهای برقی در حال آمادهسازی است و در حال مذاکره و بستن قرارداد با شرکت تامینکننده اتوبوسهای برقی هستیم. به زودی شهر یزد شاهد راهاندازی اتوبوسهای برقی خواهد بود و زمان آن را اوایل سال آینده میدانیم.»
خیابان کاشانی یزد، مسیر اتوبوس برقی
اتوبوسهای برقی در یکی از مسیرهای اصلی شهر یزد را تردد خواهند کرد. مسیر خیابان کاشانی یکی از مسیرهای پر مسافر است که جنوب شهر را به شمال شهر وصل میکند و جنوب این خیابان در ادامه به جاده کرمان وصل میشود. در این خیابان آتشکده زرتشتیان، موزه تاریخ و فرهنگ و هنر زرتشتیان یزد، موزه قصر آیینه یزد، ساعت مارکار یزد، آب انبار رستم گیو، مسجد حاج محراب چهار کوچه، خانه کسرا و کوچه مازاریها واقع است و از این رو مسیر پر ترددی برای گردشگران نیز هست.
فعالی در توضیح بیشتر میگوید: «طبق آمار حمل و نقل عمومی در حال حاضر این مسیر با بیش از ۷ هزار سفر در روز در این مسیر پشتیبانی میشود که پیمایشی حدود ۲۷۰ کیلومتر در روز طی میشود. به ۱۰ دستگاه اتوبوس برقی در این مسیر نیاز داریم.» برآورد هزینه برای زیرساختهای شارژ اتوبوسهای برقی موضوع دیگری است که فعالی به آن اشاه میکند: «از آنجا که اتوبوسهای برقی زمان مشخصی برای خدماترسانی شارژ میشوند، برآورد هزینه هم برای زیرساختهای شارژ اتوبوسها در دست اجراست.»
به گفته سید سجاد انوشه، رئیس هیئت مدیره اتحادیه سازمانهای حمل و نقل همگانی کشور بعد از راهاندازی اتوبوسهای برق در استان یزد نوبت راهاندازی تاکسیهای برقی است.
شارژ آنلاین حساب شهروندی
به گفته مهدی فعالی، رئیس سازمان حمل و نقل شهرداری یزد، پرداخت هزینه اتوبوس با حساب شهروندی از دیگر موارد تحقق حمل و نقل هوشمند در این شهر است. «با راهاندازی اتوبوسهای برقی امکان پرداخت هزینه بلیت از حساب شهروندی به جای کارت شهروندی و به صورت آنلاین نیز فراهم میشود. به این شکل که هر فردی میتواند پرداخت سرویس حمل و نقل عمومی را با این حساب انجام دهد و در هر نقطه شهر هم که باشد حساب خودش را شارژ کند یا حتی برای فرد دیگری بلیت بخرد و بفرستد.»
راهکار کاربردی
مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی نیز در تازهترین پژوهش خود با عنوان «تجربیات جهانی در برقیسازی ناوگان اتوبوسرانی شهری و توصیههای سیاستی برای ایران» آورده است که طی دهه گذشته، تعداد ناوگان اتوبوسرانی فعال در شهرهای کشور به نصف کاهش یافته و فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی در اغلب کلانشهرهای کشور نیز بیش از ۵۰ درصد است.
ازسویدیگر، بررسی روند تغییرات کیفیت هوا در سالهای اخیر نشاندهنده مواجهه بیشتر مردم با آلایندههایی همچون ذرات معلق، اکسیدهای نیتروژن و ازن دارد. همزمان شدن معضل آلودگی هوای کلانشهرها با مسئله کمبود و فرسودگی ناوگان حملونقل عمومی شهری، برقیسازی ناوگان حملونقل عمومی را به یک راهکار جذاب برای دولت و شهرداریها تبدیل کرده است.
بیشتر بخوانید:
اولین اتوبوس برقی پایتخت در خیابان ولیعصر | فعالیت اتوبوسهای برقی تهران شروع شد | ببینید
نظر شما